Okres świąteczno-noworoczny to czas, który staramy się spędzić w gronie najbliższych. Jednak w tym roku, dokładnie 25 grudnia, weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta.
Powinieneś wiedzieć, że dotyczy ona nie tylko sprzedaży konsumenckiej, ale każdej sprzedaży. Reguluje ona również sprzedaż treści cyfrowych, o czym piszę tutaj.
Sama ustawa zmienia kilka zasadniczych kwestii, takich jak:
- definicja konsumenta,
- prawo odstąpienia od umowy,
- kolejność roszczeń, jakie może mieć kupujący w stosunku do sprzedawcy w razie wykrycia wady, a to:
-
- kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy,
- niezależnie od obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady,
- jeżeli wadliwa rzecz została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy jej zdemontowania i ponownego zamontowania rzeczy wolnej od wad lub po usunięciu wady,
- utrata uprawnień z tytułu rękojmi – w przypadku sprzedaży pomiędzy przedsiębiorcami, gdy kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie;
- roszczenia sprzedawcy z tytułu wad rzeczy sprzedanej;
- termin dochodzenia praw z tytułu rękojmi
- termin gwarancji, który został wydłużony do 2 lat od chwili wydania rzeczy.
Piszę o tym na swoim blogu, ponieważ jeśli prowadzisz sprzedaż za pośrednictwem Internetu, wprowadzone zmiany z pewnością będą wymagały od Ciebie zmiany regulaminu, a każdy regulamin sklepu internetowego jest objęty ochroną prawnoautorską.
Miłego wieczoru