Turystyczne ABC, czyli to i owo o imprezach turystycznych…

0
53
Rate this post

O tym czym są katalogi, broszury i foldery w świetle prawa turystycznego oraz jakie informacje powinny zawierać …

Ostatni wpis dotyczący urlopu, który nie spełnia oczekiwań sprowokował was do dyskusji i zadawania pytań. I dobrze. Widać, że temat gorący, a takie warto drążyć.

Co się dziwić w końcu sezon urlopowy właśnie się zaczyna, a wraz z nim liczba imprez, na które się decydujecie. Niestety nie wszystkie chcielibyście powtórzyć …nie z każdym organizatorem wycieczki będziecie jeszcze chcieli mieć do czynienia w przyszłości.

Prosiliście o więcej konkretów i wyjaśnienie pewnych pojęć. Dziś poruszę kilka zagadnień, które najczęściej przewijają się w waszych pytaniach. Jest ich sporo, więc żeby było zjadliwe rozłożę to na raty. Zacznę o turystycznego ABC i od uporządkowania wiedzy na ten temat, bo to się nam przyda również na potem.

Kim jest organizator turystyki i co to jest impreza turystyczna?

Organizatorem turystki jest przedsiębiorca organizującym imprezę turystyczną.

Z kolei impreza turystyczna oznacza co najmniej dwie usługi turystyczne (wymienione poniżej) tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu

Przykład: zapragnąłeś posmażyć się na słońcu i wykupiłeś 7 dniowy pobyt w Egipcie, razem z przelotem i wyżywieniem. Podpisujesz jedną umowę i za wszystko płacisz jedną cenę – właśnie wykupiłeś imprezę turystyczną.

Usługi turystyczne to usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym;

Wycieczka to z kolei rodzaj imprezy turystycznej, której program obejmuje zmianę miejsca pobytu jej uczestników.

Przykład: ujrzałeś znak na niebiosach i zapragnąłeś się pomodlić, ale nie byle gdzie., tylko tam gdzie będzie lepiej słychać twoje modły. Zarezerwowałeś i zapłaciłeś za autokarowy wyjazd do Lichenia – wykupiłeś właśnie wycieczkę.

Pytaliście mnie o rozróżnienie imprezy i wycieczki, ale nie jest istotne to czy jedziesz na wycieczkę, czy inną imprezę turystyczną – ważne, że decydując się na nią zawierasz umowę o świadczenie usług turystycznych, a jej organizator jest zobowiązany do stosowania ustawy o usługach turystycznych *, dzięki czemu zyskujesz wiele praw zagwarantowanych tą ustawą.

Umowa to nie tylko te dwie strony które podpisujesz

Organizator daje ci do podpisu umowę o świadczenie usług turystycznych, która zwykle nie jest obszerna, ale uważaj, bo to pewnie nie wszystko – na ogół jej integralną część stanowią Ogólne Warunki Umowy. Tak – to właśnie te pisane drobnym druczkiem. Wiem, że to nudne i wolelibyście takich bełkotów nie czytać, ale jesli narawdę chcecie wiedzieć na jakich zasadach organizator organizuje wasze wczasy, poświęćcie te parę dodatkowych minut.

Katalog, folder i broszura? Czy mogą stanowić część umowy o świadczenie usług turystycznych?

Aby zachęcić do wykupu imprezy turystycznej zwykle nęci się was kolorowymi katalogami, folderami i broszurami.

Ponieważ w wielu przypadkach rzeczywistość brutalnie się rozjeżdżała z informacjami zawartymi w tych katalogach, a organizatorzy nie poczuwali się do odpowiedzialności za taki „rozjazd”, ustawodawca postanowił to uregulować w ustawie. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami informacje prezentowane przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego muszą być podane w sposób dokładny i zrozumiały i nie mogą wprowadzać w błąd.

Jakie informacje powinieneś otrzymać od organizatora w broszurze, katalogu, folderze (itd.)?

Jako klient powinieneś otrzymać m.in. informacje o

cenie usługi turystycznej;
miejscu pobytu lub trasie imprezy;
rodzaju, klasie, kategorii środka transportu;
położeniu, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu;
ilości i rodzaju posiłków;
programie zwiedzania i atrakcji turystycznych;
kwocie lub procentowym udział zaliczki w cenie ioraz terminie zapłaty całej ceny;
terminie powiadomienia cię na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;
obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie.

No i teraz pytanie za 100 punktów:

W katalogach wszystko wygląda tak świetnie – jest czyste i kolorowe: Czy podane w tam informacje są dla organizatora wiążące?

Odpowiedź brzmi – TAK, o ile organizator nie zastrzegł w konkretnym przypadku inaczej.

Inaczej mówiąc, jeśli np.: zgodnie z opisem hotelu podanym w katalogu hotel ten znajduje się 2 km od centrum miasta, a dodatkowo spod hotelu do centrum miasta zabierze cię autobus, ponieważ jest tam przystanek i jeśli organizator nie sprostował tej konkretnej informacji, to masz prawo tego oczekiwać.

Pamiętaj!

Jeżeli zawarłeś umowę, w której nie ma postanowień zmieniających katalogową ofertę w poszczególnych punktach, to odpowiednie wskazania zawarte w tym katalogu stają się elementem twojej umowy.

Co z tego wynika?

Z prawnego punktu widzenia bardzo dużo.

Jeżeli przykładowo hotel miał w rzeczywistości inne położenia niż opisane w katalogu, będzie miał tylko 3 gwiazdki, a nie cztery, czy też nie będzie dysponował basenem takim, o jakim mowa w folderze będzie to podstawa do twojej reklamacji.

Wniosek: nie wyrzucaj otrzymanego w biurze katalogu, folderu, broszury zanim nie wrócisz zadowolony z wczasów, a z informacji na temat danego hotelu na stronie internetowej zrób print screen. To ci się przyda potem w sądzie.

Co należy zrobić, jesli odkryjesz, że rzeczywiste warunki się nie zgadzają z opisem imprezy?

Jeśli zauważysz, że:

– do tej plaży jakoś podejrzanie długo się idzie, tak że musisz rozłożyć trasę na dwie raty i zorganizować przerwę na popas;

– na budynku hotelu nie świeci się czwarta gwiazdka i to nie dlatego, że żarówka wysiadła tylko dlatego, że jej po prostu tam nie ma i nie było;

– nie ma brodzika i zjeżdżalni wodnej dla dzieci, a przecież właśnie z tego powodu zdecydowałeś się na taki a nie inny hotel

– inne rzeczy nie zgadzają się z opisem

twoim obowiązkiem jest niezwłocznie powiadomić przedstawiciela organizatora o swoich zastrzeżeniach – np. rezydenta.

Jeżeli jest to wada, którą da się „przezwyciężyć”, np. pleśń w łazience, hotel 2 osobowy z dostawką zamiast 3 osobowego – domagaj się o przeniesienia cię do innego pokoju. Jeżeli przykładowo łazienki w całym hotelu wyglądają podobnie, domagaj się przeniesienia cię do innego hotelu.

Jeśli twoja prośba została pozytywnie rozpatrzona i zostałeś przeniesiony – to w sumie w tej całej sytuacji i tak miałeś szczęście.

Jeśli nie – pozostaje ci udokumentować tę wadę np. poprzez zdjęcia pleśni, czy film i składać reklamację po powrocie.

***

Za tydzień poruszę ważną kwestię – odpowiedzialność organizatora turystyki za osoby trzecie, czyli np. za przewoźników i hotele, a także podwiem wam co możecie zrobić, gdy przewoźnik zmieni wam warunki imprezy.