Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Kliknąłeś „Kup teraz”, „Zamów” albo”Finalizuj transakcję”, zrobiłeś przelew i podekscytowany czekasz na przesyłkę. W końcu dostajesz pudło. Otwierasz ostrożnie, zaglądasz do środka i… i już wiesz, że to był błąd.

Ile razy zdarzyło ci się, że zakupiłeś przez Internet coś, co na ekranie monitora wydawało się większe, mniejsze, ładniejsze niż w rzeczywistości? Ile razy zdarzyło ci się, że po rozpakowaniu przesyłki dotarło do ciebie, że zakupiony przez telefon lub Internet towar nie spełnia twoich oczekiwań, nie pasuje rozmiarem lub po prostu uświadomiłeś sobie że ta rzecz nie jest ci tak naprawdę potrzebna?

Jeśli zdarzyło ci się tak chociaż raz, przeczytaj mój poprzedni wpis, a dowiesz się, że są sytuacje, w których możesz zrezygnować z takiego nieudanego zakupu.

Po lekturze wpisu pt. Konsumencie masz nowe prawo! już wiesz, że 25 grudnia 2014 r. weszła nowa ustawa o prawach konsumenta, która znacznie uprzywilejowała twoją pozycję jako konsumenta – np. wydłużając twoje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, albo poza lokalem przedsiębiorstwa z 10 do 14 dni.

Nagminnie zadajecie pytania, jak napisać takie oświadczenie o odstąpieniu umowy. Żeby sprawę ułatwić zarówno wam, jak i sobie poświęcę na to dzisiejszy wpis.

Nowością jest to, że o ile do tej pory nie było wzoru odstąpienia od umowy (i trzeba było samemu rzeźbić), w tej chwili taki wzór załączony jest do nowej ustawy. Jego stosowanie nie jest obligatoryjne, ale moim zdaniem warto z niego skorzystać, bo po pierwsze masz już z głowy wymyślanie jak zredagować pismo, a po drugie masz pewność, że sprzedawca nie będzie mógł ci zarzucić, że czegoś w swoim oświadczeniu nie ująłeś. Poniżej prezentuję wzór proponowany przez naszego ustawodawcę. Tak właśnie może wyglądać takie odstąpienie od umowy zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta:

WZÓR FORMULARZA ODSTĄPIENIA OD UMOWY

(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)

– Adresat

[w tym miejscu powinieneś wpisać nazwę sprzedawcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]

Tekst oświadczenia:

– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)

– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)

– Imię i nazwisko konsumenta(-ów)

– Adres konsumenta(-ów)

– Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)

– Data

(*) Niepotrzebne skreślić.

***
Wypełniłeś już formularz o odstąpieniu od umowy, to trzeba go teraz dostarczyć sprzedawcy. Przeczytaj dokładnie poniższe informacje, żeby się nie okazało, że wszystko zrobiłeś jak należy, ale nie zachowałeś terminu.

Jak dostarczyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy do sprzedawcy?

Do zachowania terminu do odstąpienia od umowy wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oznacza to, że możesz iść na pocztę i w ostatnim dniu wysłać listem – koniecznie poleconym, a jeśli chcesz mieć dowód odbioru – możesz także za potwierdzeniem odbioru.

Pamiętaj:

ustawodawca faworyzuje tylko Pocztę Polską. Jeśli zdecydujesz się wysłać oświadczenie za pośrednictwem innego operatora, będzie się liczyć dzień dostarczenia przesyłki, a nie jej nadania.

Czy można wysłać oświadczenie poczta elektroniczną?

Tak, ale tylko wówczas jeżeli sprzedawca, u którego robiłeś zakupy zapewniał możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy e-mailem. Wówczas możesz także odstąpić od umowy przez złożenie oświadczenia na jego stronie internetowej.

Czego możesz się spodziewać po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu przez e-mail?
Jeśli sprzedawca dopuszczał możliwość składania mu oświadczenia przez Internet, a ty to uczyniłeś w prawidłowym terminie, sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie przesłać ci potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Co zrobić z zakupionym towarem w przypadku odstąpienia od umowy?

Odstąpienie od umowy wiąże się z tym, że musisz sprzedawcy zakupioną rzecz zwrócić.

Pamiętaj:

Zwrócić towar powinieneś niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiłeś od umowy, chyba że sprzedawca zaproponował, że sam odbierze rzecz od ciebie.

Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Czyli – ta sama zasada co z wysyłaniem oświadczenia o odstąpieniu.

Praktyczna wskazówka

Najlepiej to rozwiązać w ten sposób, że oświadczenie i towar wysłać za jednym razem – jeśli chcemy to zrobić w ten sposób, to oczywiście musimy tego dokonać w terminie do złożenia oświadczenia o odstąpieniu (a nie w terminie do zwrotu towaru, bo wtedy już jest za późno na złożenie oświadczenia o odstąpieniu).

***

Za tydzień wrócę jeszcze na chwile do odstąpienia i poruszę równie ważną kwestię – kto ponosi koszty takiego odstąpienia . Kwestia ta do tej pory budziła wiele kontrowersji i dość często pojawiają się pytania na ten temat. Zainteresowanych zapraszam do śledzenia bloga.

***

about author

admin

related articles